Współczesny, minimalistyczny projekt w urbanistycznym continuum historycznego wielowątkowego kwartału centrum Warszawy. Dom Kultury Twórcza Twarda kontynuuje zapis wielowątkowych losów rejonu Placu Grzybowskiego dodając doń kolejną nową wartość. Trzy główne wątki historyczne i trzy morfologie urbanistyczne nawarstwiając się wzajemnie stworzyły bowiem wokół Placu Grzybowskiego przestrzeń z pozoru heteroklityczną, acz pasjonującą, gdyż złożoną z kolejnych konwencji urbanistyczno-kulturowych wzajemnie dopełniających się w swej różnorodności. Osnowa powstała od XVII do XIX wieku.
Ponad 300-letni układ ulic i dawnego rynku jurydyki Grzybów przetrwał powojenne transformacje, podczas gdy XIX wieczna gęsta tkanka przyulicznych kamienic i oficyn z podwójnymi lub potrójnymi przechodnimi małymi dziedzińcami została w większości zburzona w czasie II-wojny światowej lub w latach powojennych.
W historyczny układ przestrzenno-architektoniczny ulic i placu, nad którym górowała sylweta kościoła Wszystkich Świętych, oraz wielowątkowej tkanki miejskiej integrującej kwartał synagogi Nożyków i budynki społeczności żydowskiej, pojawiła się po wojnie zupełnie inna skala zabudowy.
Lata 60-te XX wieku i osiedle „Za Żelazną Bramą”. W miejsce ruin i wyburzeń wdarły się prostopadłościenne, wielkoskalowe budynki lat 60-tych XX wieku osiedla „Za Żelazną Bramą” ustawione doktrynalnie na planie szachownicy rewolucyjnie ignorującej historyczna tkankę zabudowy, podziały własnościowe i kulturowe.
Śródmieście budynków wysokościowych z przełomu XX i początku XXI wieku. Budynki wysokościowe powstałe w pobliżu Placu Grzybowskiego na przełomie XX i XXI wieku wprowadziły kolejną, nową skalę architektoniczną, przewyższającą kilkukrotnie skalę XIX wiecznej zabudowy i skalę osiedla z lat 60-tych, lecz ulokowane zostały w sposób często respektujący i nawet podkreślający historyczny układ ulic, tworząc trzecia osnowę urbanistyczną okolicy.
Projekt Domu Kultury Twórcza Twarda wynika z tej fascynującej potrójnej osnowy urbanistycznej i kulturowej, budującej w trzech współżyjących różnych skalach tożsamość i genius loci tej historycznej dzielnicy Warszawy. W odniesieniu do XiX-wiecznej zabudowy kwartałowo-podwórkowej Projekt jest jej oryginalnym XXI wiecznym negatywem; Tam gdzie historycznie, w centrum kwartału znajdował się swoisty dziedziniec na planie zbliżonym do kwadratu, przestrzenią negatywową jest budynek Domu Kultury wzniesiony na podobnym planie. W miejsce długich i wąskich XIX-wiecznych oficyn projekt przewiduje w XXI wieku długie, pełne zieleni pasaże łączące w kierunkach północ-południe i wschód-zachód wytyczające kwartał ulice; m.in. Twardą, Grzybowską, i Plac Grzybowski, a nawet Jana Pawła II. W planach jest by partery tych zielonych pasaży były zbudowane przez usługi, handel i restauracje przywracające temu kwartałowi XIX wieczną intensywność i różnorodność życia śródmiejskiego w XXI wiecznej morfologii urbanistycznej. Projekt znajduje się na przecięciu tych pasaży i dróg wewnątrz kwartału i jego parter dostępny jest ze wszystkich kierunków. Pod względem rozmiarów uprzywilejowana jest stosownie część holu i foyer od strony historycznego placu synagogi Nożyków. Bloki osiedla z lat 60-tych usytuowane swą długością w kierunku północ-południe wraz ze swoimi parterami biorą już i będą jeszcze bardziej brały aktywny udział w tworzeniu tkanki handlowo-usługowej takich pasaży.
W odniesieniu do metropolitalnej skali XXI-wiecznych budynków wysokościowych powstałych i powstających na obrzeżach kwartału Projekt Domu Kultury jest także ich wysokościowym i urbanistycznym kontrapunktem oraz swoistym negatywem, o gabarycie XIX-wiecznych kamienic. Dach Domu Kultury jest natomiast stworzony w XXI wiecznej konwencji metropolitalnych ogrodów agrarnych pożytku publicznego i łączy się z niższymi kondygnacjami Domu Kultury oraz jego wielowątkowe foyer przez otwarte ku niebu i światłu dziedzińce.
Projekt rozwija wątek metropolii o wielu, znajdujących się na kolejnych rzędnych; horyzontach-poziomach życia miejskiego, wzajemnej obserwacji i percepcji. Wewnętrzna struktura funkcjonalna i przestrzenna Domu Kultury zbudowana jest na obraz i podobieństwo takiej otaczającej go wielowątkowej przestrzeni metropolii narastającej historycznie wokół Placu Grzybowskiego, o wzajemnie przenikających się osnowach architektonicznych, morfologiach urbanistycznych, wątkach społecznych, historycznych, kulturowych i religijnych. Na wzór takiego obrazu tej dzielnicy przestrzeń Domu Kultury stworzona jest przez przenikające się wzajemnie horyzontalnie i wertykalnie funkcje, oświetlone wertykalnie i horyzontalnie światłem dziennym, gdzie zanika miejscami granica między zewnętrzem a wnętrzem. Sala teatralna zagłębiona w terenie, wraz z doświetlającymi go na kształt fosy elementami rozwija wątek archeologiczny tego matecznika Warszawy.
Obsługujemy pliki cookies. Jeśli uważasz, że to jest ok, po prostu kliknij "Akceptuj wszystko". Możesz też wybrać, jakie chcesz ciasteczka, klikając "Ustawienia".