Źródłem inspiracji dla projektu jest idea tego miejsca jako Centrum Spotkania Kultur. Symbolika i warstwa narracyjna projektu stara się rozwinąć tę fascynującą ideę.
Forma. Materiały. Symbolika.
Centrum Spotkania Kultur może być symboliczne i przedstawiane za pośrednictwem gmachu, którego estetyka i filozofia nie są jednorodne i zuniformizowane. Gmach Centrum Spotkania Kultur może w swojej architekturze, morfologii i percepcji być przestrzenią wielowątkową w sensie narracyjnym, estetycznym, czy też w sensie współistnienia w nim różnych epok architektoniczno-budowlanych zawartych w sposobie budowania przestrzeni, detalu, pracy z materiałami. Odczytujemy nasze zadanie jako dodanie do bogactwa różnorodności architektonicznych złożonego zastanego gmachu przestrzeni architektonicznej teatralnej początku XXI wieku wraz z dyskretnym uporządkowaniem sposobu jego funkcjonowania jako całości. Stąd między innymi sala teatralna bogata w owalne, przyjazne formy oraz zewnętrzne, minimalistyczne formalnie i materiałowo foyer. Dlatego też symboliczna kurtyna teatralna ze szkła, lekko plisowanego, miejscami mieniąca się kolorami witrażu, opasuje gmach wokół, łącząc przestrzenie publiczne wszystkich trzech foyer oraz jednocząc wnętrze z zewnętrzem.
Zagospodarowanie Placu Teatralnego
Plac Teatralny jest jednym z kilku elementów urbanistycznych tworzących przestrzeń publiczną otwartą Centrum Spotkania Kultur, które wraz z Filharmonią i Teatrem Muzycznym współistnieje w tejże przestrzeni publicznej otaczającej gmachy ze wszystkich stron świata. Przez przekrycie stropem zagłębienia istniejącego od zachodu, na linii północ-południe, połączono w poziomie terenu Plac Teatralny z ulicą Skłodowskiej nowym Pasażem Kultur biegnącym wzdłuż zachodniej fasady Gmachu. Na zapleczu Placu Teatralnego, stworzono Plac Kameralny gdzie zlokalizowane są wejścia do głównego foyer, podjazd i wejście do strefy VIP Dużej Sali oraz wejście do części administracyjnej.
Pasaż Kultur łączy się z ulicą Skłodowskiej przez Plac Muzyki, przy którym zlokalizowano główne wejście dla artystów z podjazdem dla autobusów. Pod Placem Muzyki zaprojektowano niewidoczny dla mieszkańców i gości dziedziniec dla dostaw dekoracji, zaopatrzenia, obsługi technicznej itp. Nasz projekt urbanistyczny przewiduje także uzupełnienie zabudowy wewnątrz kwartału po zachodniej stronie Budynku o siedmiokondygnacyjny hotel współtworzący przestrzeń Placu Muzyki. Plac Muzyki, Pasaż Kultur, Plac Teatralny z pomnikiem i zabytkowym zrewitalizowanym parkiem, oraz nową obudowaną pierzejami ulicą Grottgera to nowe semantyczne światy kulturalnej i kulturowej aktywności tworzące magiczne miejsce Lublina – miasta od wieków żyjącego na przecięciu szlaków wielu kultur i wielu cywilizacji.
Koncepcja architektoniczna. Funkcja. Koncepcja programowo-przestrzenna.
Projekt funkcjonalny Budynku zakłada m.in.:
– Połączenie Centrum Spotkania Kultur z Teatrem Muzycznym i Filharmonią nową przestrzenią holu otaczającą trzy Instytucje gmachu z północy, wschodu i południa, umożliwiającą komunikację między nimi w obrębie budynku; hol funkcjonuje jako przestrzeń publiczna otwarta dla publiczności w ciągu dnia. Część holu wzdłuż ulicy Grottgera tworzy nową jakość otwartej dla publiczności pierzei ulicy, której przeciwległą zabudowę stanowić będzie budynek Urzędu Marszałkowskiego. Od strony południowej hol zawiera zmodernizowane wejście do Filharmonii i Teatru Muzycznego.
– Zlokalizowanie nowej części przestrzeni programowej zawierającej sale konferencyjne, Małą Salę teatralną, restaurację i kawiarnię na poziomie -1 i -2 w miejscu umożliwiającym łatwe powiązania komunikacyjne z kondygnacjami podziemnymi Lubelskiego Centrum Konferencyjnego i Urzędu Marszałkowskiego.
– Zlokalizowanie Mediateki przy głównym ciągu pieszym łączącym centrum miasta z dzielnicą akademicką, z niezależnym wejściem, połączonej funkcjonalnie z holem Centrum Spotkania Kultur
– Utrzymanie lokalizacji istniejącego wejścia do części administracyjnej.
– Zaprojektowanie wejścia dla artystów i muzyków oraz do pokoi gościnnych w południowej elewacji segmentu „C” od strony Placu Muzyki z odrębnym holem, szatnią i bufetem.
– Stworzenie strefy VIP dla Dużej Sali wg obowiązujących standardów dotyczących bezpieczeństwa, z wydzieleniem całkowicie niezależnej od komunikacji pozostałych widzów drogi dojścia do loży VIP od wejścia z zewnątrz (z podjazdem i miejscem postoju limuzyn), z wydzieloną windą i klatką schodową, salonikiem VIP, zapleczem sanitarnym i kuchennym.