Konkurs Sinfonia Varsovia – Wyróżnienie

WARSZAWSKA SALA KONCERTOWA I SIEDZIBA ORKIESTRY SINFONIA VARSOVIA

Koncepcja zagospodarowania terenu i powiązania funkcjonalne z najbliższymi przestrzeniami publicznymi, rozwiązania architektoniczne.
Projekt rozwija ideę Nowego Centrum Kulturalnego Warszawy – skupionego wokół Orkiestry Sinfonia Varsovia, a położonego w parku, w pałacowym zabytkowym układzie budynków o osiowej kompozycji. Przyjęto zasadę jak najmniejszej ingerencji w zastany zabytkowy układ kontynuując linearną, symetryczną kompozycję przy użyciu minimalistycznych środków architektonicznej abstrakcji geometrycznej, dyskretnie waloryzujących budynki historyczne i stosownie organizujących nowy układ funkcjonalny obszaru.

Idea budynków zabytkowych w parku jest kontynuowana poprzez:
a) umiejscowienie miejskiej Sali Koncertowej na 1800 osób, otoczonej drzewami i urządzoną zielenią parkową jako wolnostojącego w parku, współczesnego XXI-wiecznego budynku, położonego na głównej osi kompozycyjnej zabytkowego układu,
b) wzniesienie Głównej Sali Prób – Sali Kameralnej Sinfonia Varsovia, w bezpośredniej bliskości największego z istniejących zabytkowych gmachów – centralnie położonego – przeznaczonego na siedzibę Orkiestry Sinfonia Varsovia. Sala Kameralna zbudowana ponad poziomem parku i bezpośrednio powiązana funkcjonalnie z siedzibą OSV może dzięki takiemu rozwiązaniu równocześnie zapewnić właściwe warunki pracy i prób członkom orkiestry, jej pracownikom i ich gościom jako wyizolowana od publiczności przestrzeń prób,
a kiedy indziej funkcjonować poprzez połączenie pionowe z foyer ogólnodostępnym położonym w przestrzeni poziomu -1, jako otwarta dla publiczności Koncertowa Sala Kameralna,
c) powiązanie obu budynków: Sali Koncertowej na 1800 miejsc z Salą Kameralną, zorganizowane w następujący sposób:
– funkcjonalnie, poprzez usytuowany w obniżeniu terenu parku dziedziniec -„ogród ciszy” łączący w sposób nie zakłócający ciągłości wizualnej zieleni i kompozycji parku, foyer Sali Koncertowej z foyer Sali Kameralnej położonymi na tymże samym poziomie. Położona między oboma foyer przestrzeń „ogrodu ciszy” otwarta częściowo na niebo i na świeże powietrze oraz drzewa parku stanowi niezbędny element funkcjonalnego i symbolicznego wyciszenia i refleksji, niezbędnych do przygotowania słuchacza i widza do wniknięcia w świat harmonijnych dźwięków. Cisza jest tu niezbędną i nieodzowną materią poprzedzającą Muzykę.
– kompozycyjnie poprzez usytuowanie obu foyer: Sali Koncertowej i Sali Kameralnej oraz dziedzińca – „ogrodu ciszy” na historycznej osi zabytkowego założenia w sposób respektujący i rozwijający tą zastaną kulturową wartość,
d) usytuowanie w sposób respektujący i rozwijający historyczne założenie osiowo – symetryczne zabytkowego zespołu: 1) esplanady wejściowej o łagodnym pochyleniu położonej
od strony ulicy Grochowskiej, wprowadzającej pejzażowo gości do obu foyer: siedziby OSV i Sali Kameralnej umieszczonych pod zabytkowym budynkiem głównym będącym siedzibą OSV, 2) placu miejskiego Sali Koncertowej usytuowanego w północnej części założenia jako plac wejściowy galowy Sali Koncertowej,
e) otwarcie i powiązanie widokowe: – istniejącego od wschodu Parku i ogrodu jordanowskiego z Parkiem OSV poprzez usunięcie istniejącej nie wartościowej zabudowy we wschodniej pierzei zespołu oraz poprzez powiązanie Urzędu Dzielnicy i jego przedpola położonych od zachodu z Parkiem OSV, również poprzez usunięcie części aktualnej zabudowy mniej wartościowej,
f) zagospodarowanie i adaptację czterech pozostałych budynków zabytkowych na następujące funkcje: 1) od strony ulicy Grochowskiej w obu budynkach: na funkcje sal – klubów społecznych, zebrań środowiskowych i wydarzeń kulturalnych i oświatowych, a także restauracje, kawiarnie, sprzedaż wydawnictw muzealnych i płyt, 2) od strony północnej – budynek północno-wschodni na funkcje administracji Sali Koncertowej i warsztaty konserwacji i napraw; całość powiązana funkcjonalnie z Salą Koncertową w poziomie -1,
– budynek południowo-zachodni na funkcję garderób dla artystów i obsługi gości VIP; całość powiązana funkcjonalnie z Salą Koncertową w poziomie -1,
g) integrację nowych budynków w parku poprzez zachowanie do maksimum istniejącego drzewostanu, wzbogacenie go o nowe wartościowe nasadzenia drzew i krzewów oraz urządzenie nowoczesnych, abstrakcyjnie modernistycznych parterów ogrodowych z traw, strzyżonych i płożących się krzewów i bylin. Całość tworzyć będzie dwa ogrody tematyczne: Ogród Muzyki i Ogród Bel Canto,
h) stworzenie abstrakcyjnej acz ekspresyjnej modernistycznej bryły Sali Koncertowej, gdzie falujące, rzeźbiarskie poziome tarasy widokowe budują wnętrze foyer otwarte całkowicie na Park. Dzięki tym falującym tarasom widokowym filtrującym delikatnie światło, Park przenika do wnętrz foyer, a z tarasów foyer rozpościerają się wspaniałe widoki na otaczającą Przyrodę, zacierając granicę między zewnętrzem a wnętrzem i budując stosowne nastroje.

Rozwiązania funkcjonalne i przestrzenno-użytkowe. Lokalny, regionalny i międzynarodowy wymiar projektu.
Miejska Sala Koncertowa została zlokalizowana w nowoprojektowanym budynku w głębi Parku, tym niemniej jest doskonale połączona zarówno z ulicą Grochowską poprzez Plac Południowy a także z ulicami Terespolską, Groszowicką i Kobielską poprzez Plac Północny. W budynkach D i E w pierzei ulicy Grochowskiej umieszczono funkcje miejskie ogólnodostępne – kawiarnię, restaurację, butiki, sklepy z płytami i kluby środowiskowe. W budynku A umieszczono funkcje podstawowe Orkiestry Sinfonii Varsovii, w budynku C zespół garderób dla artystów a także przestrzenie dla VIP, w budynku B administrację Miejskiej Sali Koncertowej. Budynki A, B i C połączone są na poziomie „-1” z Salą Koncertową
i Sala Prób/Salą Kameralną, zlokalizowaną przy budynku A, z zachowaniem prostego połączenia ze sceną Sali Koncertowej. Tuż przy łączącym oba foyer „ogrodzie ciszy” zaprojektowano przestrzenie spotkań nieformalnych i odpoczynku artystów. Takie rozwiązania umożliwiają optymalne korzystanie z Sali Kameralnej i pozostałych miejsc przez muzyków Symfonii Varsovii oraz przyjmowanie gości z zewnątrz. Centrum Orkiestry Sinfonia Varsovia stworzone w wyniku tak przeprowadzonej adaptacji, renowacji i rozbudowy ma szanse odgrywać swe główne przewidywane programem role: lokalną, regionalną i międzynarodową.

Dane liczbowe:
Sinfonia Varsovia z salą koncertową na 1800 miejsc

POWIERZCHNIA TERENU: 26 067m2
POWIERZCHNIA ZABUDOWY: 6 654m2
POWIERZCHNIA CAŁKOWITA: 16 100m2
POWIERZCHNIA UŻYTKOWA: 10 300m2