Konkurs Centrum Muzyki w Krakowie

Idea
Nasz projekt Krakowskiego Centrum Muzyki (KCM) jest w swoim zamierzeniu urbanistycznym i architektonicznym symboliczny i wielowątkowy. Sala Koncertowa jako serce muzycznego Krakowa usytuowana jest swoją główną osią w kierunku Wzgórza Wawelskiego, a otoczona ortogonalnym wirydarzem foyers wymyka się subtelnie i symbolicznie ich prostokreślnemu układowi. Minimalistyczna, prostokreślna bryła Centrum Muzyki jest w rzeźbiarski sposób krystalizowana wokół dziedzińca i patio budując przeźroczystą pierzeję istniejącego parku. Wolne od podpór szklane elewacje jej foyers otwierają wnętrza domu muzyki na Błonia i w odwrotnym kierunku pozwalają na wzrokowy kontakt z otoczenia i z zewnętrznego pejzażu z wnętrzem. Sala Koncertowa usytuowana jest jak najbliżej Błoń, a rozległy mineralny plac usytuowany wzdłuż ul. Piastowskiej staje się jej naturalnym funkcjonalnym przedpolem. Międzynarodowe przedszkole artystyczne tworzy północną pierzeję placu. To symboliczne usytuowanie dziecięcego, spontanicznego i radosnego muzykowania jest częścią przestrzennego i funkcjonalnego przesłania Centrum Muzyki. Jako, że każdy koncert to przecież dziecięcy zachwyt i odkrywanie świata dźwięków niezależnie od wieku słuchacza. Codzienna aktywność przedszkola artystycznego jest doskonale widoczna z placu, przedpola Sali Koncertowej i jej foyers, tworząc ważną część symboliki tej przestrzeni. Przylegający do foyers hol przedszkola czyni zeń integralną cześć funkcjonującego przez większą część dnia domu muzyki. Prześwietlona wielkimi szklanymi elewacjami oraz oświetlona zenitalnie, kaskadowo wokół ścian Sali Koncertowej przestrzeń foyers przepływa dalej do północnej części Centrum Muzyki zamieniając się we foyers Auli i sali konferencyjnej. W taki sposób jest też miejscem komunikującym łączącym je z foyers Studia Chóru, Studia Orkiestry oraz Studia Black Box. Zewnętrzny dziedziniec z szachownicą platanów pozwala na kontakt Studia Chóru, Studia Orkiestry i Auli z przyrodą i pejzażem. Podobną rolę pełni patio położone między Aulą, salą konferencyjną i wejściem dla artystów. Symboliczną rolę pełni istniejący, usytuowany wokół fortu park pejzażowy. Po dodatkowych nasadzeniach, pielęgnacji i uporządkowaniu będzie tworzył wspaniałe przestrzenie przyrodnicze swoistego zewnętrznego holu oddzielonego od holi mineralnych jedynie szklanymi mega taflami elewacji. Z tej parkowej przestrzeni można wejść do Auli jak i Studia Chóru, Studia Orkiestry. Z pejzażowo ukształtowanego amfiteatru usytuowanego w parku będzie można słuchać muzyki granej w Studiu Orkiestry po otwarciu jej przesuwnej elewacji.

Sala Koncertowa
Proponujemy salę w układzie winnicy skonstruowaną zgodnie z wymaganiami programowymi. Układ balkonów-winnic w trzech poziomach z rozbudowanym planem parteru. Poszczególne „tarasy” winnicy mieszczą od około 30 do 240 miejsc, łącznie 1002 miejsca. Mobilne stopnie chóru pozwalają na połączenie sceny z balkonem chóru. Organy umieszczono zgodnie z programem za balkonem chóru.

Konstrukcja
Dla Sali Koncertowej zastosowano dźwigary wirandela ustawione dwukierunkowo i oparte na konstrukcji żelbetowej ścian i słupów. Wspornikowe dźwigary przewieszone przez żelbetową konstrukcję ścian tworzą przykrycie foyers i umożliwiają podwieszenie samonośnej stalowo-szklanej elewacji. Studio Chóru, Studio Orkiestry, Studio Black Box i Aula przekryte są także przy użyciu dźwigarów wirandela lub kratownic ustawionych jednokierunkowo. W porozumieniu z Inwestorem przewiduje się zastosowanie jako elementów konstrukcyjnych także z drewna klejonego impregnowanego przeciwogniowo.

Rozwiązania materiałowe
Żelbet po odszalowaniu zostanie barwiony i woskowany na gorąco, Szklenie elewacji szkłem odżelazionym, bezrefleksyjnym umożliwiającym transparentność i integrację wnętrza z otoczeniem Wnętrza sal koncertowych wykończone będą drewnem naturalnym, ustroje akustyczne ścian zrealizowane przy użyciu półprzezroczystego Corian, podłogi wylewane kauczukowe barwione w masie i drewniane z drewna masywnego.

Technologia sal koncertowych
Strefy widza i artysty zostały w maksymalny możliwy sposób rozdzielone. Przewidziano osobne wejścia techniczne dla transportu instrumentów, elementów dekoracji i rekwizytów. Magazyny zlokalizowano w bliskim sąsiedztwie windy towarowej i estrady. Przewidziano łatwy transport instrumentów z przestrzeni magazynowych do wszystkich sal. Obiekt zostanie wyposażony w zmechanizowane podesty estradowe, sztankiety oświetleniowe, oświetlenie estradowe, system nagłośnienia umożliwiający zapowiadanie koncertów oraz koncerty wymagające okazjonalnego nagłośnienia.

Ochrona przeciwdźwiękowa
Cały budynek objęty jest ochroną przeciwdźwiękową przed hałasem zewnętrznym, bytowym oraz instalacyjnym rozchodzącym się drogami powietrzną i materiałową. Sala koncertowa, aula, sale prób będą zrealizowane w układzie pudełko w pudełku. Ciężkie, masywne przegrody oraz przegrody podwójne będą oddzielać wszystkie wymagające tego przestrzenie. Wszystkie instalacje techniczne zostaną wyciszone i zamontowane przy wykorzystaniu wibroizolatorów. Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do pracy z dźwiękiem będą posiadały stolarkę okienna i drzwiową o podwyższonych wskaźnikach izolacyjności akustycznej. Wejścia do tych pomieszczeń będą zrealizowane poprzez śluzy akustyczne.

Akustyka wnętrz
Wszystkie pomieszczenia będą zaadaptowane akustycznie odpowiednio do pełnionej funkcji. Zakłada się spełnienie najwyższych standardów klasycznych sal koncertowych przeznaczonych do akustycznego grania muzyki przez naturalną akustykę pomieszczeń bez wspomagania elektroakustycznego. Odpowiedni dobór i rozmieszczenie ustrojów akustycznych pozwoli spełnić wymagania inwestora oraz wymagania normowe.