Loklalizacja: 7 stacji od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego, Warszawa
Rodzaj inwestycji: Stacje metra warszawskiego
Powierzchnia: 51993 m2
Zespół:
Konsorcjum firm B.P. Metroprojekt i AMC – Andrzej M. Chołdzyński, Konsorcjum Spółek zo.o.
- Andrzej M. Chołdzyński - architekt, generalny projektant architektury w fazie Wielobranżowego Projektu Koncepcyjnego
- Stanisław Pęski - główny inżynier projektu w fazie Wielobranżowego Projektu Koncepcyjnego
- Wojeciech Fangor - malarstwo i grafika
oraz:
Tomasz Burno | Artur Wieliczko | J. Bartosz Krzemiński | Mirosław Falkowski | Tomasz Birezowski | Magdalena Małkowska | Elżbieta Wróbel - Wodzyńska
Nagrody:
I nagroda w konkursie na koncepcję odcinka centralnego II linii
2012 r. - NAGRODA SPECJALNA miesięcznika Builder Polski Herkules 2012 przyznana przez Kapitułę pod Patronatem Honorowym Wicepremiera, Ministra Gospodarki za wybitne osiągnięcia twórcze w dziedzinie architektury, ze szczególnym uwzględnieniem projektu warszawskiego metra. Za całokształt dokonań dla rozwoju polskiej architektury i budownictwa;
Marzec 2013 r. - NAGRODA SPECJALNA miesięcznika Builder Polski Herkules 2012 przyznana przez Kapitułę pod Patronatem Honorowym Wicepremiera, Ministra Gospodarki za wybitne osiągnięcia twórcze w dziedzinie architektury, ze szczególnym uwzględnieniem projektu warszawskiego metra. Za całokształt dokonań dla rozwoju polskiej architektury i budownictwa
Marzec 2015 r. – WYRÓŻNIENIE tytułem i statuetką TOPBuilder 2015 za Projekt koncepcyjny centralnego odcinka II Linii Metra w Warszawie dla AMC- Andrzej M. Chołdzyński Sp z o.o.
Luty 2020 r. - Newsweek Magazine (edycja U.S.) wybrał stację metra Nowy Świat-Uniwersytet w Warszawie jako jedną z najbardziej interesujących architektonicznie i artystycznie 10 stacji metra na świecie
Projekt i realizacja centralnego odcinka II linii metra obejmował siedem stacji:
Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy, Dworzec Wileński i 6 tuneli)
Projekt były jednymi z największych metropolitalnych przedsięwzięć infrastrukturalnych ostatniej dekady w Europie.
Inwestor zdecydował o przeprowadzeniu go w systemie dwuetapowym, w tym „Zaprojektuj i Zbuduj”. Naszym zadaniem, po wygranym konkursie międzynarodowym, było sporządzenie Wielobranżowego Projektu Koncepcyjnego. Opracowany przez nas tenże projekt stał się następnie podstawą do zdefiniowania zamówienia w przetargu na generalnego wykonawcę i jednym z elementów kontraktu inwestora z nim. Tak postawione zadanie okazało się relatywnie trudne. Wymagało zawarcia w fazie koncepcji najważniejszych elementów projektu architektonicznego oraz dokonania autorskiej oceny, które z nich powinny być rozwinięte szczegółowo jako najistotniejsze dla zdefiniowania charakteru centralnego odcinka drugiej linii metra. I to z detalami włącznie. Należało następnie dokonać stosownych zapisów tychże najistotniejszych części i detali projektu koncepcyjnego, aby przetrwały one do końca budowy i stanowiły ostoję tożsamości projektu, także po zakończeniu inwestycji i oddaniu jej do użytku.
Wiodącą ideą było stworzenie przestrzeni użytkowej stanowiącej syntezę architektoniczną funkcji, malarstwa i elementów rzeźbiarskich w połączeniu z technologią i konstrukcją. Jednym z założeń realizacji takiej renesansowej triady był pomysł współpracy z artystą, malarzem światowej sławy mającym doświadczenie projektowania w przestrzeni miejskiej. Wyróżniające się w tkance miejskiej barwne wyjścia z metra zostały pomyślane jako rzeźbiarskie i malarskie artefakty, stalowo – szklane elementy ułatwiające m.in. orientację w skali metropolii. Na peronach, pod nieobecność światła słonecznego, w oświetleniu sztucznym stworzono uniwersum, w którym architektura oddaje inicjatywę barwie i narracji plastycznej.
Obsługujemy pliki cookies. Jeśli uważasz, że to jest ok, po prostu kliknij "Akceptuj wszystko". Możesz też wybrać, jakie chcesz ciasteczka, klikając "Ustawienia".