Lokalizacja budynku będącego przedmiotem opracowania została zaplanowana zgodnie z wytycznymi konkursowymi, na projektowanym osiedlu Port Popowice we Wrocławiu, u zwieńczenia basenu portowego połączonego z Odrą. W projekcie uwzględniono koncepcję urbanistyczną całości osiedla Port Popowice, koncepcję zagospodarowania basenu portowego oraz uwarunkowania Planu Miejscowego. W związku z projektowaną funkcją mieszkaniową sytuację budynku zdefiniowano w oparciu o strategię dobrego nasłonecznienia pomieszczeń mieszkalnych, a także maksymalnego wykorzystania atrakcyjnych widoków na marinę i jej połączenie z Odrą w rejonie Mostu Milenijnego.
Projektowany wysokościowy budynek mieszkalny, według warunków konkursowych stanowić powinien dominantę przestrzenną osi basenu portowego i w konsekwencji stać się istotnym elementem tożsamości całego osiedla. Kontekst założeń inwestorskich stawianych pracy konkursowej wymagał przedstawienia autorskiej koncepcji o charakterystycznych, rozpoznawalnych rozwiązaniach. Zdecydowało to o wyborze ekspresyjnej formy budynku, zainspirowanej sylwetami portowych żurawi, silnie identyfikowalnej w perspektywach mariny, osiedla i miasta. Bryła budynku i plac przed nim usytuowane zostały na osi basenu portowego, kilka metrów nad lustrem wody. Obejście okalające budynek nie stwarza barier dla spacerowiczów, których celem byłoby podziwianie widoków mariny z poziomu placu i skarp otaczających basen portowy.
Przewidziane w koncepcji zagospodarowania basenu portowego tarasowe schody w formie pochylni odcinają wyższy poziom nabrzeżnego tarasu po kształcie łagodnego łuku. Opadająca w kierunku mariny powstała w ten sposób pochylnia tworzy wyniesioną nad lustro wody platformę o kształcie burty statku, na której, w warstwie skojarzeniowo-znaczeniowej, niczym nadbudówka statku wznosi się bryła budynku. Projekt rozwija te semantyczne nawiązania poprzez dobory materiałów i form, np.: obejście i platformę przewidziano jako wykończone w drewnie, i na tym pokładzie usytuowano główne wejście do budynku i do usług przewidzianych w parterze.
Im dalej na południe, tym bardziej teren stopniowo staje się mineralny- nawierzchnie rozległego placu przed budynkiem przewidziano jako wykończone w kompozycjach kamienia i betonu architektonicznego, opcjonalnie uzupełnionego programem założeń wodnych: płytkich basenów, fontann, mgieł wodnych. Na placu zaprojektowano też szerokie otwarcie do kondygnacji podziemnej z komunikacją pionową do usług/handlu opcjonalnie zlokalizowanych na poziomie -1. Warunki konkursu przewidują tam ewentualność lokalizacji sklepu wielobranżowego typu Lidl. Jeszcze dalej na południe teren zatapia się w zieleni z kulminacją wysokościową w postaci pejzażowego audytorium kryjącego wjazd do parkingu podziemnego. W kontrapunkcie do silne zaakcentowanego obiektu budynku wraz z jego przedpolem układ roślinności jest już swobodny i naturalny, a okalająca zieleń buduje wrażenie przyjaznego i przestronnego wnętrza urbanistycznego. W utworzonych przez zieleń wyższą gabinetach przewidziano ekspozycje terenowe związane np.: z historyczną tożsamością miejsca- z wykopaliskami archeologicznymi z rejonu Portu Popowice.
Morfologia budynku
Zawieszona nad lustrem wody forma zainspirowana sylwetami portowych żurawi znajduje swe rozwinięcie w rozrzeźbieniu całej bryły budynku. Zaprojektowana morfologia budynku nie jest tu wyłącznie wynikiem poszukiwań określonej estetyki wyrazu architektonicznego ale ma uzasadnienie funkcjonalne. Jest geometryczną odpowiedzią na oczekiwany przez Inwestora bilans powierzchni użytkowych w kontekście wpływu projektowanego budynku na zabudowę innych kwartałów osiedla Port Popowice. Logika budowy tej formy przedstawiona została na schematach rysunkowych. Schematy ilustrują uwarunkowania koncepcji geometrycznych wynikające z wymagań dotyczących przesłaniania, zacieniania i nasłonecznienia zarówno w stosunku do zabudowy sąsiedniej jak i w wewnętrznym zakresie projektowanego budynku. Strategia lokalizacji i orientacji lokali mieszkalnych na poszczególnych kondygnacjach, podobnie jak i sytuacja całej bryły budynku, powstała w wyniku poszukiwań kierunków atrakcyjnych panoramicznych widoków na marinę z jak największej liczby lokali mieszkalnych. Tak zorientowane kostki/kubiki poszczególnych lokali dają możliwości widoków na marinę także z teoretycznie mniej uprzywilejowanych pod tym względem niż północna fasad wschodniej i zachodniej. Dodatkowo długie pomostowe balkony, odchodzące od lica fasad którymi lokalnie „jeży się” elewacja to także rozwiązania maksymalizujące wykorzystanie możliwości widokowych, możliwe jednak tylko do wysokości 25m przewidzianej polskim prawem. Z kolei od strony południowo-zachodniej przewidziano, niejako w palecie alternatywnych widoków, aranżację połączonych z mieszkaniami tarasów opadających kaskadowo w dół, z szeroką panoramą na miasto. Wszystkie wyżej opisane wyżej rozwiązania wynikające w uwarunkowań funkcjonalnych dają możliwość wykorzystania ich jako elementów artykulacji estetycznej i formalnej, co świadomie przewidziano w kompozycji elewacji. W zamierzeniu autorów architektura fasady ma umożliwiać dynamikę jej percepcji. Motywy geometryczne zaprojektowane na elewacjach maja za zadanie stwarzać wrażenie zmienności w różnych perspektywach, w zależności od kierunków i odległości obserwatora od budynku. Taka dynamika wyrazu architektonicznego wydaje się być szczególnie istotna w kontekście skali projektowanego obiektu.
Funkcjonowanie
Główne wejście do budynku przewidziano od stronu głównego ciągu pieszego przebiegającego wzdłuż budynku w kierunku mariny. Jest to również jedne z najbardziej atrakcyjnych widokowo miejsc na terenie portu – znajduje się na podwyższeniu platformy z perspektywą na marinę i Most Milenijny. Poza holem wejściowym do mieszkań na parterze budynku znajdują lokale usługowe/handlowe do wynajęcia z wejściami zlokalizowanymi pod nadwieszeniami kubików/pryzm lokali wyższych kondygnacji. Na kondygnacjach 2-26 zlokalizowano lokale zgodnie z logiką warunków konkursowych: mniejsze jednostki na niższych piętrach, większe -wyżej i z widokiem na marinę, największe mieszkania na najwyższej kondygnacji z reprezentacyjnym tarasem. Każdy z lokali posiada balkon, taras lub loggię. Dla niektórych lokali od strony południowo zachodniej przewidziano przestrzeń na ogrody zimowe, dla innych, na górnych kondygnacjach rozległe kaskadowe tarasy z możliwością urządzenia ogrodów zewnętrznych. Dla pokoi mieszkalnych, w okresie przewidzianym Warunkami Technicznymi przewidziano minimalny czas nasłonecznienia 3h. Na kondygnacji 2 od strony mariny -pod nadwieszeniem budynku nad lustrem wody przewidziano lokal usługowy/gastronomię z odrębną windą. W opcji lokal ten może być wykorzystywany np.: jako klub lokatorski.
Konstrukcje
Jako podstawowe rozwiązanie konstrukcyjne budynku przyjęto żelbetowy ustrój słupowo-płytowy usztywniony ścianami trzonów komunikacyjnych. Konstrukcję wspornikową nadwieszoną nad basenem portowym w północnej części budynku przewidziano jako belki Vierendeela w kompozycji żelbetowo-stalowej, podwieszone na nośnym żelbetowym trzonie komunikacyjnym i oparte na żelbetowych konsolach pogrubionych ścian przyziemia. Ściany podziemia przewidziano jako szczelinowe, a posadowienie jako bezpośrednie- na płycie żelbetowej w technologii „białej wanny” . W rejonie trzonu z belkami Vierendeela przyjeto wzmocnienie fundamentowania poprzez palowanie, np. w technologii Jet Grounting.
Opis proponowanych rozwiązań materiałowych
Ideą projektu jest stworzenie spójnej przestrzeni całości obiektu i osiedla port Popowice. W aspekcie doboru materiałów i form projekt nie kopiuje jednak rozwiązań z sąsiedztwa ale raczej rozwija ich paletę i uzupełnia. Typoszereg rozwiązań materiałowych okładzin nieprzeziernych opiera się na kompozycjach barwionych betonów architektonicznych i tynków mozaikowych z dodatkiem kwarcu i miki. Horyzontalne profile gzymsowe opcjonalnie przewidziano ze stali Corten. Wnęki w bryle budynku, loggie -przejście od zewnętrznych motywów mineralnych do klimatu wnętrz mieszkalnych przewiduje się jako wykończone w materiałach o stonowanej, ciepłej kolorystyce, najlepiej organicznych- deskowanie, lub kompozytowych. W warstwie semantycznej, skojarzeniowo-znaczeniowej, w kontrapunkcie do ekspresyjnej bryły budynku w projekcie wykorzystano dobory materiałów i form dla osiągniecia klimatu opisywanego przez pojęcia cisza, bezpieczeństwo, równowaga, ład, harmonia.